White/Black Box tesztelés¶
Döntési tábla tesztelés¶
Napelemes vezérlőrendszer
Egy ház elektromos rendszerét napelemmel, szélkerékkel és tárolókapacitással bővítik. A rendszer vezérlőegységének össze kell hangolnia a forráshasználatot, energiatárolást és visszatáplálást. Ennek a logikája a következő.
Ha van nap vagy szélenergia termelés, akkor erről töltődnek az akkumulátorok. Ha ezek nem állnak rendelkezésre, de van vezérelt áram (éjszakai áramnak is nevezik, a lényege, hogy olcsóbb mint a nappali, de nem folyamatos, naponta csak 4-6 órán keresztül elérhető), akkor arról töltünk. Természetesen töltés csak az akkumulátor 100%-os töltöttségéig van.
Ha az akkumulátor fel van töltve, és van megújuló termelés, az visszatáplálásra kerül a hálózatba. A ház fogyasztását alapvetően akkumulátorról fedezzük (az akkumulátor a vezérlőrendszer szempontjából párhuzamosan tölthető és meríthető, ennek a technikai részleteit a tároló saját vezérlője intézi). Ha a tárolóban már nincs energia, akkor a ház átkapcsol hálózati üzemre, és hagyományos módon üzemel. A hagyományos hálózatról soha nem töltünk akkumulátort, és akkumulátorról nem táplálunk vissza a hálózatba.
Döntési táblák segítségével határozzuk meg a rendszer teszteseteit.
Kombinatorikus módszerek¶
Kiselőadások:
- 14: Osztályozási fa és kombinatorikus módszerek.
- Hevesi Martin
- KE14.tgz
Állapot-átmenet tesztelés¶
Vasúti jelzőrendszer
Adott egy vasúti fényjelző berendezés, amely egy nem elágazó kétirányú szakasz egyik bejárati irányból történő biztosításáért felel.
A jelző többféle jelzésre képes:
- Szabad, teljes sebességgel, a következő jelzőn szabad jelzés várható
- Szabad, teljes sebességgel, a következő jelzőn tilos jelzés várható
- Szabad, csökkentett sebességgel, a következő jelzőn szabad jelzés várható
- Szabad, csökkentett sebességgel, a következő jelzőn tilos jelzés várható
- Tilos
A jelző által biztosított szakasz elején és végén egy-egy érzékelő van elhelyezve, amely a vonat szakaszra be, illetve szakaszról kilépését érzékeli (mindkét érzékelő mindkét eseményt tudja érzékelni, tehát ellenirányú vonatok be- és kilépését is lehet regisztrálni). A jelző össze van kötve a biztosított szakasz végi kijárati (vagyis a biztosított szakaszt követő szakasz bejárati) jelzővel is, így ismeri annak (bármely sebességgel az áthaladást megengedő) szabad vagy (az áthaladást megtiltó) tilos állapotát.
Azt, hogy a szabad jelzés lassú vagy teljes sebességgel történő haladást engedélyez, távolról vezérlik.
Állapotátmenet tesztelés segítségével határozzuk meg a rendszer teszteseteit.