Kihagyás

3. gyakorlat

A gyakorlat anyaga

Projektterv: https://github.com/gaborantal/szte-ovrt/blob/master/gyak02/ProjPlan-HU-MINTA-07.pdf

Sztereotípusok

  • Sztereotípusok a UML kiterjesztéseként szolgálnak.
  • A segítségükkel domain v. platform specifikus terminológiát használhatunk a diagramokon
  • Pl. hálózati topológiákat leíró diagramoknál nagyon sokat segíthet…
  • Jelölés: <<sztereotípus>> vagy ikon a jelölendő elem fölé
  • Több sztereotípus esetén: <<s1, s2, ...>>
  • Pl.: metódusoknál: <<getter>>, <<constructor>>
  • Figyelem! Az <<interface>> nem sztereotípus, az egy előre definiált classifier!

UML Extensions for Software Development Processes

  • Osztálydiagramon sztereotípusok feltüntetése
  • Osztály neve felett
  • Osztályok felfedezése
  • Nehéz feladat!
  • ajánlatos sztereotípusonként így kezdeni: boundary, control, entity

<<Boundary>> (határ) osztályok:

  • rendszer környezete és belseje közötti kommunikációt valósítják meg
  • interfészt képeznek a felhasználó vagy más rendszer (Szereplő) fel
  • felhasználói interfész is ide tartozik

<<Control>> (vezérlő) osztályok:

  • használati eset(ek) szekvenciális viselkedését valósítják meg
  • "használati eset végrehajtását" végzi
  • általában egy szereplő/használati eset párhoz hozzátartozik egy Control osztály
  • entitás osztályhoz tartozzon a funkcionalitás, vagy új vezérlő osztályba kerüljön?

<<Entity>> (entitás) osztályok:

  • olyan információt/viselkedést modellez, amely általában hosszú életű
  • valós világ entitásai, kevésbé érzékenyek a környezetük változásaira
  • általában alkalmazás-függetlenek
  • jó kiindulás lehet: Use Case leírásokban a feladatkiosztások főnevei

Szekvencia diagram

  • Objektum-kölcsönhatásokat mutat be az idő függvényében

  • A szcenárióban szereplő objektumokat és osztályokat ábrázolja a közöttük küldött üzenetekkel

  • Idő-orientált nézet

  • Az üzenetek (Message) a szcenárió funkcionalitását valósítják meg

  • Használati esetekkel szoros kapcsolatban állnak (általában a használati eset nézetnek a részei)

Package diagram

Deployment diagram

  • Rendszer környezetét írja le

  • Elemei (2.2 UML szabvány alapján):

  • Artifactok
  • Node-ok

  • Tipikus kapcsolatok:

  • Association
  • Dependency
  • Generalization
  • Deploy
  • Manifest

  • A projektben itt lehet egy jövőbeli elképzelést is megadni

  • Egy nagyobb architektúra esetén hogyan épülne fel a rendszerünk

  • Az adott idő alatt egy ilyen méretű architektúrát nem kell kiépíteni (és ennek elég nagy költsége is lenne)

Hasznos anyagok

Feladatok

  1. Use case diagram:

    • ATM terminál használata, 3 aktor: bank, karbantartó, felhasználó

    • használati esetek (ezeket kéne okosan összehúzogatni, include, extends, stb):

      • pénzfelvétel bizonylattal/bizonylat nélkül

      • azonosítás

      • tranzakció

      • egyenleg lekérése

      • telefon feltöltés

      • hibás PIN kód

      • karbantartás

      • pénzkazetták cseréje

  2. Szekvencia diagram:

    • ATM terminál használata, 3 objektum között: FelhasználóKontroller, ATMKontroller, BankKommunikáció

    • Műveletek, amiket ábrázolni kell: pinBeker(), pinEllenoriz(), pinAutentikacio(), penzFelvet(), osszegBeker(), kazettakEllenorzese(), bankiTranzakcio(), nyugtaNyomtatasa(), penzKiadas()


Utolsó frissítés: 2022-09-14 10:13:42